top of page

10 המלצות להתנהלות עסקית במלחמה


#המלצות _לעסקים_ואנשים_במלחמה

פלוס יומן מלחמה.


ממוקדת חלק מהמזמן וביתר, מרגישה עם כולם את הזוועה ומתפזרת עם הרגשות שהיא מביאה. מבינה שאנחנו כמו שאומרים המומחים - בטראומה בהתהוות.

ועם זאת, מאמינה שאנחנו חסונים חזקים ויום אחד נתסכל אחורה נהיה גאים בעם. אני יודעת שתהיה שם גאווה. וזה מעודד מאוד.

בנתיים בעליי עסקים קטנים ובינוניים מתמודדים ויתמודדו עם אתגרים רבים. שירותים ועסקים מבוססי צריכה שהיא לא חיונית ונתפסת כצורך תמיד ראשונים להיפגע.

אני רוצה לתת כמה כלים להתבונן במצב, רעיונות, נחמה, ידע. זה ייקח כמה פוסטים שיקח ואתם מוזמים להוסיף מהידע והניסיון שלכם. זה פוסט מלחמה.. הוא מתקדם איתה.

ואגב, גם על המובן מאליו אעבור פה. גם עליו. כי זה ימים שבהם אין כזה דבר. לא באמת.


נתחיל...


10 המלצות להתנהלות עסקית (והוגנת) בזמן הזה. זמן מלחמה.


1.תקשורת - תקשורת חשובה יותר מאי פעם. אל תוותרו לעצמכם על הקטע הזה. יש לעדכן את כל הצדדים הרלוונטיים על מצב העסק ועל כל שינוי או החלטה שנוגעים בהם בתחום התפעולי מעיכובים במשלוחים ועד שינוי מוחלט של ה- SLA (היקף ואופי השירות) נכון שכביכול אין ציפיות מאף עסק לפעול כרגיל אבל נסו ככל שיכולים לפנות ללקוחות שלכם עם יידוע, הרגעה, הסברה.

קחו בחשבון שכנות ושקיפות כלפי לקוחות יוערכו ככל שהם לא מערערים את הבטחון של הלקוחות -יש להסביר בצורה כנה וברורה על אופן הפעולה במהלך המלחמה, ואילו שירותים יושפעו.


2. גמישות בתיאומים - במצב חירום, באופן לא מדובר למעשה כל מה שלא קשור לדברים בסיסיים מבוטל למעטי מה שלא! זה מה ששומעת מהשטח. מאמינה בגמישות כלפי ביטולים או העברות של פגישות ומועדים. אם אתם יכולים לעדכן תעדכנו. אם לא ענו לכם, קחו בחשבון שאולי לא יכולים לענות לכם.


3. רגישות ואמפתיה – ממליצה להתייחס ברגישות ללקוחות, ספקים וכל הגורמים שמעורבים בעסק שלהם ולהבין שכולם נמצאים בלחצים ולגמרי מחוף לאזור הנוחות שלהם תפעולית, כלכלית, ריגשית ופיננסית. כשלוקחים אנשים לקצה הם מתנהגים כך לטוב ולרע (בעל בית שדורש תשלום מהשותף של השותפה לדירה הנעדרת, החברה העסקית שלקחה על עצמה את התשלום, ההבנה שזה כנראה לא מאורגן באמת..)


4. שקיפות בהסכמים – יש עסקים שמנסים לקדם דברים, לא הרבה אבל יש. כל הסכם חדש או חידוש הסכם ישן צריך לתכלל סעיפים שמתייחסים למצבי חירום כמו מלחמה. איך ומה. תפקידם של עורכי דין להמליץ. אני רוצה לומר לכם שיש סיכוי טוב ששותפים עסקיים שלכם בחו"ל יבואו לקראתכם בכל מיני היבטים. נסו לבקש. תנו להם לעזור.


5. תכנון? זה אפשרי? אפשר להגדיר מטרות לזמן מלחמה. מטרות קטנות מאוד אבל משהו שמושך אתכם קדימה. לנסות ולהבין מה כן ומה לא מתאים. אפשר לזרוק את ההערכות התקציביות והמטרות העסקיות לפח אבל אפשר לבנות במקומם משהו זהיר מאוד לחודשים הקרובים. יש עסקים שצריכים להסיט לגמרי את הפעילות. אין עכשיו חגיגות יומהולדת עם מפעיל! אין ימי כיף עם ספא. קטגוריה שלמה של פעילויות איבדה תוקף במתכונת המקורית שלה וצריכה לפצח את החצי שנה הקרובה. לא לאבד תקווה.


6. מה עושים עם המורל הנמוך? –אין טעם להרים אותו במלאכותיות. אין. יש הרבה עצב באוויר. אפשר להתחבר רק לאופרטיביות, למוד קידום ענייני, זה קשוח, ואין ציפיות מאף אחד אם תבואו נמוך. אבל קחו בחשבון שפסימיות וזעם ככל שלגיטמיים לא עוזרים לגייס אנשים לעזור לעצמם ומחלישים את הסביבה.

7. האם הכל מותר עכשיו? לא! בעיני ממש לא. גם בזמן מלחמה, אני חושבת שחתירה לשמירה על רמת שירות גבוהה ואתיקה עסקית עוזרים לעסק לשמור את התוקף שלו לעתיד שאחרי המלחמה ובכל מקרה לתגבר מצב רוח ושליטה במצב, תחושה של תרומה ומועילות.



8 עבודה בתנאים גמישים – כן, אין ברירה! כבר עכשיו רצוי לאפשר לעובדים לעבוד מרחוק או בשעות גמישות, כדי להתאים את עצמם למציאות החדשה. אם תהיו בתקשורת פתוחה וכנה איתם גם תוכלו להיות מתואמים בבהירות. וצפו לשינויים מרגע לרגע.


9. ניהול פיננסי של העסק – דורש מדריך נפרד , אך בכל זאת כמה מילים. ברור שבמלחמה מאוד קשה לגשת לתחום הזה עוד יותר מאשר בימים הרגילים. יש עסקים (קטנים בעיקר) שבשוטף מדחיקים את התקציב והתזרים. אם אתם יכולים ריגשית לגשת למקום הזה – מציעה לא להתפתות להימנעות. המדינה כולה במלחמה והיא משפיעה כלכלית. יבוא הרגע והזמן שבו תוכלו לגשת ולמצוא פתרונות, כרגע תוכלו רק להיות בבקרה ולא בהדחקה – ככל שמסוגלים


10. שיווק ותמיכה בקהילה – רלוונטיות

אחד התחומים המאתגרים ביותר בתקופת מלחמה הוא שיווק. מחד סכנה של ניצול ציני ומאידך חשש ל"העלמות" אני מציעה להסיט את השיווק לאיתור רלוונטיות! תרומה רלוונטית, סיוע, נוכחות מהמקום שלכם, לא מאולץ, לא בכוח! . לא חושבת שצריך להתנדב ולדבר על זה, כמו לתת מה שיכולים, לבוא לקראת לקוחות, ליזום התחשבות, הנחות, הטבות ולהימנע ממבצעים (זה באמת לא הזמן). דרך טובה להבין מה נכון לכם היא פשוט להתסכל על הסביבה שלכם ולראות מה מרגיש לכם נכון כלקוחות לקבל ומה יוצר התנגדות. למשל – חברת הקוסמטיקה הטבעית שלי החליטה להעניק ערכות חינם לכל מי שבא מישובים מסויימים בעוטף –זה מחמם לב. לעומת זאת מסעדת יוקרה בעיר שלי יצאה- עם סמס סלט ב40 ₪ ומתנה עוד איזה סלט ברכישה של 200 ₪. זה לגמרי הוריד לי אתה תיאבון לאכול שם שוב. תשמשו בבטן.


אני מקווה שההמלצות האלו פוגשות אתכם בטוחים בבתים, בדרכים.

הפצע של כולנו פתוח ומדמם. העסק של רבים מאיתנו גם, אבל מה שחי הוא הלב שלנו והרצון

אז מלאת תקווה ואמונה בכם! בכולנו.

מאחלת ימים שקטים






Comments


bottom of page