מדריך אסטרטגי קצר - לחיזוק הנוכחות שלכם
לאחר מערכת בחירות סוערת ורוויית מתחים, ארצות הברית תכריע השבוע מי יוביל את המעצמה הגדולה בעולם בארבע השנים הבאות.
בחירות בארצות הברית הן הרבה יותר ממירוץ על קולות - הוא קרב על נרטיבים. בכל קמפיין, המועמדים מתמקדים בבניית סיפור עוצמתי על עצמם ועל היריב שמתוקשר לקהל היעד שלהם, בין אם דרך נאומים, תקשורת או מדיה חברתית. המרוץ לנשיאות הוא למעשה תחרות על מי ישלוט בסיפור המנצח -בנרטיב הלאומי והספציפי של כל מועמד.
דוגמה מאלפת לכך היא קמפיין 2016 של דונלד טראמפ. כשנחשפו הקלטות באוקטובר 2016 בהן נשמע מדבר באופן פוגעני על נשים, רבים הספידו את סיכוייו. אך טראמפ הצליח לשנות את הנרטיב - במקום להתגונן, הוא הפנה את הזרקור ליריביו והפך את ההתקפות עליו להזדמנות להדגיש את חולשותיהם ולתקוף סביב נושא היחס לנשים של הילרי וקלינטון. יש הטוענים כי שינוי הנרטיב הזה תרם משמעותית לניצחונו בבחירות.
מהו נרטיב בהקשר השיווקי העסקי ולמה הוא קריטי לעסק שלך?
נרטיב הוא הרבה יותר מסיסמה שיווקית - הוא הסיפור המלא של העסק שלך. זה לא רק מה שאתם עושים, אלא גם למה אתם עושים את זה, עבור מי, ואיך אתם שונים מאחרים.
למשל, אם אתם מנהלים מאפייה שכונתית, הנרטיב שלכם יכול להיות: "שלושה דורות של אופים משפחתיים, משמרים מתכונים מסורתיים תוך שימוש בחומרי גלם מקומיים ואורגניים". או אם אתם חברת תוכנה: "מפתחים פתרונות שמאפשרים לעסקים קטנים להתחרות בשוק הגלובלי – עם ידע ממוקד באוטומציות (בדוגמא הזאת, המשפט האחרון הוא זה שעושה את ההבדל, בעיני)".
דוגמה נוספת מוכרת שמסבירה היטב את הנקודה היא נייקי, הנרטיב שלה אינו "אנחנו מוכרים נעלי ספורט", אלא "Just Do It" - סיפור של העצמה, התגברות על מכשולים והגשמה עצמית, אה וכן יש לנו את הנעלים המתאימות בשביל זה. קניתם?
אבל שימו לב! יש ההבדל בין נרטיב לתדמית
בעוד שתדמית היא התמונה החיצונית של העסק בעיני הציבור, נרטיב הוא הסיפור העמוק שמניע את התדמית הזו. תדמית יכולה להשתנות בקלות בהתאם לאירועים חיצוניים כמו שינוי מחירים, מוצרים, אך נרטיב חזק מספק עוגן יציב שעוזר לשמור על תדמית עקבית לאורך זמן.
אז, איך מעצבים נרטיב חזק?
1. נוכחות דיגיטלית עקבית: אתר אינטרנט מקצועי הוא בעיני הבסיס לשליטה מלאה בנרטיב בגוגל. אתר מאפשר לכם לשלוט במסר ולהציג את הסיפור שלכם בצורה ברורה ומדוייקת (לעומת אוסף של קישורים עם השם שלכם).
2. תוכן ממוקד: בכל נקודת מגע עם הלקוח - מהאתר דרך הסושיאל ועד לתקשורת ישירה - הקפידו שהתוכן שלכם (הצגה עצמית, הרצאה קצרה וכיו"ב) יתמוך בנרטיב הכולל.
המסר המרכזי: כמו בפוליטיקה, גם בעסקים - מי ששולט בנרטיב, שולט בתוצאות. השקיעו בבניית סיפור עסקי חזק והקפידו לספר אותו בעקביות בכל הפלטפורמות.
4. אבל רגע, אל תמהרו – יש שורה של טעויות נפוצות בבניית נרטיב עסקי
בעלי עסקים קטנים נוטים לעיתים לטשטש את המסר העיקרי שלהם בשתי דרכים שאני רואה המון: הראשונה היא התמקדות יתר בסיפור האישי ההסטורי - "עבדתי 15 שנה בתאגיד גדול לפני שפתחתי את העסק, ואז החלטתי שהלב שלי ... והחלטתי להיות עצמאי". למרות שהניסיון חשוב, ויש מקום לציינו לעיתים הלקוח מתעניין בעיקר במה אתם יכולים לעשות עבורו היום.
השנייה היא הצהרה שהעסק "מתאים לכולם" - גישה שבפועל מחלישה את האטרקטיביות שלכם בעיני קהל היעד האמיתי שלכם.
קחו את המאפייה כדוגמה - במקום "אופה מנוסה שעבד במלונות חמישה כוכבים", התמקדו ב"מתמחים בלחמי מחמצת אורגניים לאוהבי לחם איכותי". זה ממקד, ברור, ופונה ישירות ללקוחות הנכונים.
בדיוק כמו שהאמריקאים יצטרכו להכריע בקרוב על הנרטיב שינצח בבחירות, כך גם אתם צריכים להכריע על הנרטיב העסקי שלכם.
אז בהצלחה לנו ולאמריקאים בבחירות בארה"ב,
ובינתיים פה בישראל... לכל עסק יש סיפור מנצח .
צריך רק לדעת איך לספר אותו - נכון.
אשמח לסייע לכם לגלות אותו.
Comments